Szkoła Podstawowa w Łążynie I

Szkoła Podstawowa w Łążynie I


87-133 Rzęczkowo, Łążyn 16
tel. 56 67 80 814
e-mail: sekretariat@splazyn.szkolnastrona.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza /SPLazyn/SkrytkaESP

Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Logopeda

Logopeda

 Logopedzi:

mgr Anna Gawrońska
mgr Paulina Rutkowska

Logopedia p. Ania Gawrońska
- Poniedziałek 13.30-14.15
- Wtorek 13.30-14.15
- Środa 13.30-14.15
- Czwartek 7.35-8.20; 13.30-14.15
 
Logopedia p. Paulina Rutkowska
- poniedziałek 
8.40-9.25 
9.35-10.20 
10.30-11.15 
- wtorek 
10.30-11.15 
13.30-14.15 
- środa 
12.35-13.20 
- czwartek 
10.30-11.15 
- piątek 
7.45-8.30

 

W tym miesiącu proponuję ćwiczenia oddechowe,  mogą je wykonywać wszystkie dzieci.

 Cel ćwiczeń:   

           - prawidłowy tor oddychania - dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, 

             a wydychać przez usta - taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój 

             i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego,                       

           - wydłużenie fazy oddechowej.

Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać w przewietrzonym pokoju tak by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tlenu. Należy również zadbać o to, by dziecko  w trakcie ćwiczeń nie opróżniało płuc z tak zwanego powietrza zapasowego.  

Nie  należy ich wykonywać  bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony). 

Ćwiczenia możemy wykonywać  2 – 5 razy dziennie w krótkich seriach powtórzeń,  gdyż przy dłuższym ćwiczeniu dziecko może odczuwać zawroty głowy i osłabienie.

Proponowane zabawy

1.Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu;

2. Wąchanie kwiatów kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach. 

3. Zawody statków. Z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.

4. Dmuchanie na małe elementy zawieszone na nitkach.
5. „Kołysanie" misia.

Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

 6. Dmuchanie na wiatraczki, (w gwizdki, trąbki).

 7. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek, nakrętek z butelek pet z użyciem słomki lub bez.

8. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

 9. Zabawy z użyciem „Dmuchajki"

Sposób wykonania zabawki znajdziecie Państwo na

https://pl.pinterest.com/pin/252060910382714197/ 

Do „Dmuchajki" zamiast piłki można włożyć:

  • piórka

  • confetti zrobione przy użyciu dziurkacza

  • filcowe pomponiki, 

  • kulki z folii aluminiowej. 

Polecam również film instruktażowy.

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 Życzę udanej i owocnej zabawy:) 

Anna Gawrońska

Drodzy Rodzice!
Być może po przerwie wakacyjnej osłabła wasza motywacja oraz chęć dziecka do ćwiczeń.
Zachęcam więc do skorzystania z poradnika pt. „Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?” 
 
W tym miesiącu ćwiczymy pionizację języka

Często można usłyszeć inne sformułowanie - prawidłowa pozycja spoczynkowa języka.
To taka, w której ten mięsień znajduje się, gdy śpimy czy oddychamy -  przy tych czynnościach język jest spionizowany, czyli uniesiony ku podniebieniu.
Po przełknięciu śliny nasz język również powinien przykleić się do podniebienia,
czyli powrócić do pozycji spoczynkowej. Niestety u większości dzieci język układa się w sposób nieprawidłowy.

Ja używam określenia „językowy parking”.

Tak wygląda prawidłowe ułożenie języka w pozycji spoczynkowej.

 
 

Pionizacja języka jest niczym więcej niż umiejętnością unoszenia czubka języka do punktu za zębami i przyklejania szerokiego języka do podniebienia.

Pionizacja języka jest szczególnie ważna. Dlaczego? Ponieważ artykulacja większości polskich głosek wymaga właśnie takiego uniesienia.   

Dzisiaj proponuję ćwiczenia, które z powodzeniem możecie Państwo z dzieckiem wykonać w domu. Potraktujcie je Państwo jako propozycję zabawy.

Proszę zacząć od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość.

Nie ćwiczcie zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy. 

  1. Udawajcie konika - kląskajcie. Najpierw powoli, potem coraz szybciej. Następnie konik się zatrzymuje - tu ważna sprawa - trzymamy przyklejony do podniebienia język, po kilku sekundach znowu rusza.

  2. Wyobraźcie sobie, że jesteście malarzami. Ale nie takimi zwyczajnymi. Udawajcie malarza, którego pędzlem jest czubek języka, a płótnem podniebienie. Malujcie na podniebieniu fale i kropki.

  3. Teraz język zamienia się w szczotkę. Sprzątajcie nim kropki. Najpierw po prawej stronie podniebienia, potem po lewej.

  4. Liczcie zęby. Ważne aby nie liczyć ruchem posuwistym. Język dotyka każdego zęba oddzielnie. Nie śpieszcie się.

  5. Spróbujcie nakarmić zęby. Na czubku języka połóżcie drażetki ryżowe i do dzieła.

  6. Udawajcie krowę, pieska lub kotka, który oblizuje się po posiłku.

  7. Zróbcie konkurs na najdłuższy język. Sprawdźcie, które z Was dotknie językiem nosa: rodzic czy dziecko?

  8. Niech Wasze języki będą teraz piłką, która odbija się od dna jamy ustnej, potem od podniebienia, od policzka i na zmianę. Niech odbija się w różnej kolejności.

  9. Otwórzcie szeroko buzię i huśtajcie językiem - zupełnie jak dziecko na placu zabaw.

  10. Myjcie językiem zęby - dolne i górne, w środku buzi i na zewnątrz - od strony policzków.

 Proponuję jeszcze ćwiczenia i zabawy przygotowane w formie interaktywnej

https://wordwall.net/hr/resource/1307541/pionizacja

https://view.genial.ly/5ea69a8763183e0d944027e2/interactive-image-slodka-gimnastyka-buzi?fbclid=IwAR1ja5cVq6H9reu6k30Wo9UvEoVGxAOpPpgQnQwiWhgpUmUhPAweKV36ou0

Życzę owocnej pracy i udanej zabawy:)
Anna Gawrońska