Szkoła Podstawowa w Łążynie I

Szkoła Podstawowa w Łążynie I


87-133 Rzęczkowo, Łążyn 16
tel. 56 67 80 814
e-mail: sekretariat@splazyn.szkolnastrona.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza /SPLazyn/SkrytkaESP

2022/2023

PROGRAMY, PROJEKTY REALIZOWANE
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023

 


 "Laboratoria przyszłości"

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy,
angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów
kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymły od państwa wsparcie finansowe warte
ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez
eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

15 października szkoła aplikowała o przystąpienie do programu. i w ramach
jego realizacji otrzymała środki finansowe w wysokości 30.000,00 zł.

Informacja o realizacji:

Do 31.12.2021 wydano 26.277, 58 zł.
W ramach przyznanych środków zakupiono do 31.12.2021 r.:

1. drukarkę 3D i filament do drukarki, która będzie wykorzystywana na zajęciach informatycznych;
2. mikrokontrolery z czujnikami i akcesoriami (8 szt.), stacja lutownicza - do wykorzystania na zajęciach z fizyki;
3. mikroskopy z akcesoriami (2 szt.) - na zajęcia z biologii i przyrody;
4. narzędzia do rejestracji realizowanych zadań - oświetlenie, statyw, gimbal;
5. wyposarzenie pracowni do zajęć technicznych: akumulatorową wiertarko-wkrętarkę, wiertarkę stołową,
    bezprzewodowy pistolet do klejenia na gorąco (2 szt.), skrzynki narzędziowe z wyposażeniem (8 szt.),
    zestawy konstrukcyjne oraz środki ochrony indywidualnej w postaci odzieży ochronnej, gogli przeciwodpryskowych,
    instrukcji BHP, apteczki, zmiotek z szyfelką.

 
Do 22.07.2022 wydano pozostałą kwotę w ramach przyznanych środków t.j.: 3.722,42 zł.
Zakupiono:

1. wyposarzenie pracowni do zajęć technicznych: stół warsztatowy - 1 szt., gogle przeciwodpryskowe - 1 szt.,
    okulary ochronne stanowiskowe - 1 szt., nakładki ochronne na blat stołu uczniowskiego - 5 szt. ;
2. narzędzia do rejestracji realizowanych zadań - mikrofon kierunkowy z akcesoriami.


"Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025" 

  

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki
jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów
w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych,
szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego,
stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Uczestnicząc w programie szkoła otrzymała dofinasowanie dla Szkoły Podstawowej
w wysokości 4.000, 00 zł, przy wkładzie własnym 1.000, 00 zł.
Łączna kwota 5.000,00 zł została w całości przeznaczona
na zakup nowych książek w ilości 248 woluminów.

Książki zakupiono według preferencji ustalonych z uczniami, rodzicami i nauczycielami.

Szkoła przystąpiła również do części programu przeznaczonej na zakup nowości wydawniczych
dla uczniów oddziałów przedszkolnych. Łączna kwota to: 3.125,00 zł, w tym otrzymaliśmy dotację w wysokości 2.500,00 zł,
przy wkładzie własnym 625,00 zł.
Cała kwota została przeznaczona na zakup nowości książkowych dla najmłodszych.

Więcej o programie:

1. Ministerstwo Kultury i dziedzictwa Narodowego:

https://www.gov.pl/web/kultura/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa

2. Ministerstwo Edukacji i Nauki:

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa-20-edycja-2021-2025 


 Rządowy Program "Aktywna tablica" 2020-2024

 

Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 dzięki uczestnictwie w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury
oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 14.000,00 zł
przy wkładzie własnym równym 3.500,00 zł, koszt całkowity zadania: 17.500,00 zł.
 
W ramach wdrażania stosowania Technologii Informacyjno – Komunikacyjnej (TIK) w procesie nauczania podjęliśmy następujące działania:
1.       Wyposażyliśmy: dwie pracownie lekcyjne w monitory ineraktywne.
2.       Szkoła wzięła udział w projekcie „Lekcja: Enter”, zorganizowanym przez „Potest Sp. Z o. o.  w ramach którego nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
Nauczyciele, którzy ukończyli projekt „Lekcja: ENTER”:
a)       nauczyciele świetlicy: p. Danuta Draszczyk;
b)      nauczyciel przedmiotów humanistycznych: p. Marzena Chełminiak – Sobczyk, p. Kamil Sobczak;
c)       nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: p. Anna Siekierska, p. Krzysztof Dankowski.
 
 3.       Utworzyliśmy międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej w Górsku.
Współpraca ze Szkołą Podstawową w Górsku polega na wymianie doświadczeń z innymi nauczycielami poprzez międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, a w szczególności poprzez:
a)       zorganizowanie i udział w  spotkaniach w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
b)       zorganizowanie w szkole lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
c)       dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK lub ćwiczeń/zadań interaktywnych lub innych ciekawych pomysłów dobrych praktyk. - w zakładce Międzyszkolna sieć współpracy:
 4.       W szkole został wyznaczony e – koordynator do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole – została nim Pani Anna Siekierska.
 5.       Nauczyciele naszej szkoły wykorzystują TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki. 

"Piękna Nasza Polska Cała"

 

Społeczność naszego szkoły przyłączyła się do  Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego
pt. „Piękna Nasza Polska Cała”.
Projekt ten jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100 rocznicę odzyskania niepodległości.
Jego główne cele to kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno,
folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej dzieci.
Chcemy, by poprzez realizację zadań tematycznych nasi 
uczniowie poznali historię państwa polskiego,
jego symbole narodowe, tradycje, zwyczaje czy obrzędy ludowe.
Działania projektowe są też okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej,
dumy z bycia Polakiem a także do wzmacniania więzi z rodzicami i integracji placówek oświatowych z terenu całej Polski.


 

'Mały miś w świecie wielkiej literatury" 


Do zadań projektu należą m.in.: zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,
wprowadzenie dziecka w świat literatury, budzenie zaciekawienia książką przez zabawy,
piosenki, twórczość plastyczną, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci.


 OGÓLNOPOLSKI PROGRAM „UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ”


W programie „Uczymy Dzieci Programować” to nauka kodowania, która traktowana jest jako zaplanowany proces,
gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego.
W propozycjach aktywności przygotowanych przez autorkę programu zabawy około programistyczne
wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych.
Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania
będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą.
 


 Międzynarodowy Projekt Edukacyjny " Dotknij, poczuj, zobacz" 



Głównym zamierzeniem projektu jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego.